Τρίτη 18 Μαρτίου 2008

Η μαζική βιομηχανία της «συναίνεσης»

Η «βιομηχανία» παράγει, αποδοχή, και υποτέλεια. Ελέγχει τις ιδέες, τις σκέψεις, το πνεύμα

Ένα αποτελεσματικό εργαλείο μάρκετινγκ που το χρησιμοποιούσαν με ιδιαίτερη επιτυχία και οι Γερμανοί στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, είναι η επιλογή απλών λέξεων και η σύνδεση τους με συναισθήματα, συγκινήσεις, φόβους.
Τα χρόνια πέρασαν αλλά αυτή η απλή τεχνική έμεινε ίδια και απαράλλακτη, γιατί είναι εξαιρετικά αποτελεσματική.
Η ιδία «τεχνική» χρησιμοποιείτε και σήμερα για όποιον εκφράσει κάτι που «ξεφεύγει» από την «κυρίαρχη» ιδεολογία.
Ένα παράδειγμα είναι η ονομασία των Σκοπίων. Δεν μπορείς ούτε καν να εξετάσεις το ενδεχόμενο της «μη-σύνθετης» ονομασίας, η οποία σε καμιά περίπτωση δεν θα φέρει τον «όρο Μακεδονία», χωρίς να θεωρηθείς «Εθνικιστής», με ότι επιφέρει συνειρμικά αυτή η λέξη.

Ή ακόμα σε άλλη περίπτωση, δεν μπορείς να δυσανασχετήσεις και να ζητήσεις ευθύνες, να αναρωτηθείς γιατί, ποιοι και με ποιο δικαίωμα επέτρεψαν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα παραπάνω από 1,5 εκατομμύρια Αλβανοί. Το πρώτο που θα σου προσάψουν, είναι «εθνικιστής» και «ρατσιστής».
Ο κατάλογος είναι μακρύς, αλλά έτσι δουλεύει η προπαγανδιστική μηχανή.

Έτσι μαθαίνεις να φοβάσαι να εκφραστής, έτσι δεν υπάρχει αντίλογος, και αν υπάρξει θα θεωρεί περιθωριοποιημένος.
Είναι λέξεις κλειδιά που ακόμα και σε «χαλαρό» και «φιλικό» περιβάλλον, δεν τις χρησιμοποιείς, γιατί ξέρεις ότι θα σου κολλήσουν την ανάλογη ετικέτα.
Οι ατέρμονες επαναλήψεις από την τηλεόραση και τον τύπο, κατέστησαν εντελώς φυσιολογική την αντίδραση αυτή, ώστε ακόμα και η αναφορά μιας απλής λέξης που θα συνοδεύει τα λεγόμενα θα είναι αρκετή για να την κατάλληλη «σύνδεση» .

Το κάθε θέμα έχει τις δικές του «λέξεις», και αντίστροφα η κάθε «λέξη» είναι ταυτισμένη με συγκεκριμένα γεγονότα και δράσεις. Έτσι το «εθνικιστής» δεν αναφέρεται σε όλα τα γεγονότα ανεξαιρέτως, δεν χρησιμοποιείται δηλαδή για θέματα με την Τουρκία. Χρησιμοποιείται για το «Μακεδονικό» και επίσης με ότι έχει να κάνει με το θέμα της Αλβανίας.
Μια λέξη, και αμέσως η εικόνα. Όπως ο αέρας που αναπνέουμε.

Ποιος λοιπόν θέλει να ταυτιστεί με αυτή την εικόνα που μας πλασάρουν ; Ποιος θέλει να παει αντίθετα στο ρεύμα;

Δεν υπάρχουν σχόλια: